AUTOAVALUACIÓ per Patricia Bou
Aquesta entrada és
un poc especial, en primer lloc perquè pot ser aquesta siga la última entrada a
aquest bloc cosa que anuncia el final i la veritat encara que aquest
quadrimestre ha estat emboirat per una situació surrealista causada pel
COVID19, ha estat un quadrimestre
interesant, llàstima no haver pogut treballar-lo com mereixia. L’altra raó que
fa especial l’entrada és el caràcter d’aquesta, és la primera vegada que tinc
que escriure un text d’aquest tipus, perdoneu si no acaba d'estar a la altura, es tracta de fer una autoavaluació per a
l’assignatura de Didàctica de l’Educació Física del grau de Magisteri a la
Universitat de Valencia. Així que vaig a intentar respondre a una series de
preguntes i reflexionar sobre les respostes que hi vaig donant aquestes.
Així que mans a
l’obra, en primer lloc vaig a intentar donar resposta a dos preguntes que
segurament resulten obvies en una autoavaluació, com són. Què he après? I
què he fet per a que es done eixe aprenentatge? Seran unes preguntes obvies
a fer-se per a la finalitat d’un text com aquest, però gens fàcil de respondre;
bé més que de respondre d’organitzar, podria fer una llista de la quantitat de
coses que he donat , sobre tot de les conceptuals. Però no pretenc enumerar un
per un els “temes” que hem treballat, ja que segurament no seria una resposta
reial del que he après, sols una llista agafada del Aula Virtual que res
tindria a veure en el que vull aconseguir amb aquest text. Es tracta de ser
sincera i ser capaç d’analitzar i relacionar amb el que he viscut o viuré, allò
que m’enduré a la meua maleta cap al meu futur pròxim, eixes coses que perduren
i que segurament no oblidaré en un parell de mesos com a molt tard.
Per suposat, abans
de començar he tingut que tirar la vista enrere per recordar totes i cadascuna
de les sessions tan presencials com les no presencials que he viscut al llarg
d’aquest quadrimestre, així com tornar a llegir els diferents apunts i
anteriors entrades que he fet aquest bloc de l’assignatura, i no per
estudiar-les a fons i poder ficar amb exactitud tot el que hem treballat, això
ja ho sap el mestre, es ell el que ha planificat aquesta assignatura, sinó per
veure si reialment ara formen part de mi.
Desprès de fer
aquesta ullada a tot el que he fet he
sigut més conscient de tot allò que he après sense quasi adonar-me conte , i ho
dic així perquè amb la manera amb la que hem treballat a aquesta assignatura
dona la sensació que no ha sigut un gran esforç fer-ho. I no interpreteu mal
les meues paraules, no vull que penseu que ha sigut fàcil, sinó que al fer-ho
de la manera que Jorge proposa no resulta tediós fer-ho. Per a que ho entengueu
millor, no he viscut aquesta assignatura amb pesades classes teòriques que en
moltes ocasions fan que desconnectes, que va, ha sigut molt més reflexiu, ha
sigut com si ens a ajudés a entendre allò del que parlàvem, més a arribar al
per què de les coses, que nosaltres mateixos arribarem a les nostres pròpies
conclusions sobre alguns temes, que reflexionarem, investigarem que estiguérem
oberts al canvi, em donava la sensació que volia alumnes que no es conformaren
en allò que hi havia.
Per suposat he
llegit moltes coses, una cosa no lleva l’altra, però en cap moment me he sentit
que allò que llegia era el Sant Grial, eren textos que portaven a la reflexió a
la comprensió, a reafirmar els meus pensament o inclòs a canviar altres. A més sempre
d’introduir algun tema nou he tingut l’oportunitat d’expressar-me tant a les
classes (presencials i virtuals) com a aquest bloc i en cap moment ningú m’ha
dit que el que deia estava bé o malament. I explique açò que pot dur a la confusió
de que no he rebut cap “correcció” i que al mestre li tenia igual tot, res més
lluny. El que vull expressar es que sempre teníem la oportunitat de defendre la
meua postura i si en algun moment, pot ser, no arribarem a una conclusió encertada
Jorge reflexionava també sobre el seu punt de vista per veure si vist de una
altra manera podíem aclarir més les
coses, els conceptes, però mai des de un punt de vista inquisitiu on el que ell
deia anava a missa, de fet la sensació era de que ell també estava a disposat a
escoltar altres punts de vista i aprendre d’ells, i no sols en qüestions més teòriques,
més conceptuals, sinó quan els conceptes a aprendre eren aplicat a la pràctica.
Per poder acabar de
definir un poc el que vull dir del tipus de classes, de aprenentatge que he
rebut per part de Jorge o al menys així les he viscut, vaig a tirar mà de uns dels conceptes que hi
hem treballat a l’assignatura i que sempre en algun moment han estat presents a
aquesta. Vos fique en context, un dia va presentar tres perspectives
curriculars la Tècnica, la Pràctica i la Crítica, tres conceptes que ha dia
de hui els comprenc però que em costen expressar amb les meues paraules. La
perspectiva Tècnica la tinc més que clara, eixa segur, ja que segurament siga
la que més present ha estat a la meua etapa escolar. On el meu paper com alumna
era el de reproduir, on els objectius eren el marcats/estereotipats i per tant
l’avaluació era l’única que cabia, reproduir per escrit allò dit a classe,
entrar dins del rang marcat, oblidem-se de la diversitat i que el important és
que en algun moment pugues arribar a fer-ho, te igual que tots no fem les
mateixes marques i per suposat el que no cap en questa perspectiva es que tu
pugues arribar a una altra manera de fer les coses, no estava permès canviar el
món, les coses eren com eren i no hi havia opció al canvi, lo important és
formar persones que siguen aptes per al món laboral.
Desprès està la
perspectiva Pràctica, la que fins al
moment puga ser la que més he practicat en la poca experiència que tinc com a
docent. Supose que es la única manera que veia de canviar el que m’havien
ensenyat, allò que hi vaig patir. Donar una teoria que explique el perquè de
les coses per a que el alumnat sàpiga per a que serveix la cosa en qüestió i
desprès fer una demostració pràctica, a la fi una educació que més que a la
reflexió, amb una visió de canvi, he descobert que és una educació de
comprensió. He descobert després de gaudir de les classes amb Jorge que tampoc
és aquesta perspectiva la que en un
futur vull a dur a terme, m’agradaria ser més de aplicar una perspectiva Crítica, una manera de fer les coses que fins al moment hi havia sentit parlar però que ningú posava en pràctica, fins ara. I dic fins ara perquè ara sabreu o igual podeu entendre millor el que volia explicar de quina finalitat han tingut les classes que he experimentat amb Jorge. En primer lloc vull donar les gràcies per fer-nos partícips del ensenyament i el aprenentatge com de la nostra avaluació, una cosa que entra en aquest tipus de perspectiva curricular, la Crítica, gràcies per aprofitar l’Educació Física per poder veure quina és la societat que ens rodeja, tractant temes que necessiten atenció urgent i fer que tinguem granes de fer alguna cosa al respecte, convidar-nos a investigar de allò que ens interessa, en definitiva gràcies per intentar que siguem persones involucrades al món no sols espectadors del món, aquestes eren les classes que he viscut i d’aquesta manera Jorge aconseguia la seua missió en més o menys grau.
Si continue pensant
en el desenvolupament de les classes del curs també em venen al cap uns altres
conceptes als que dedicarem una entrada al bloc, no se si recordareu allò del
sentit dèbil i sentit fort relacionat amb el coneixement pràctic, eixe que fa
que el alumnat aprenga a través de la pràctica i depenent de com acabarem de
enfocar, que extraguérem d’eixes activitats podríem haver experimentat les
accions des de un sentit dèbil o fort. Si tinguera que posicionar la
experimentació de la majoria d’activitats pràctiques que he viscut a classe
diria que jo les he experimentat des de un punt del coneixement pràctic amb
sentit fort, ja que per suposat totes he pogut realitzar-les però no sols això,
també he pogut comprendre la finalitat d’aquestes i a més compartir aquesta
finalitat explicant detalladament les activitats que he realitzat.
Fins ara he parlat
ja d’alguns del conceptes més “teòrics” que he treballat a aquesta assignatura,
com són les tres perspectives curriculars i allò del coneixement pràctic, i dic
més “teòrics” ja que els hem treballat amb una base teòrica com són alguns
documents o buscant estos a internet així com els conceptes de pedagogia i
didàctica dels que encara no he fet referència però no vos preocupeu que més
avant els brindaré el lloc que mereixen. Però ara volia parlar d’allò que he
après i que pot ser consten més d’identificar ja que no els hem treballat amb
un gran títol en negre escrit a un llibre o document i tenen la mateixa
importància sinó més.
Com ja he dit a les
classes predominava la perspectiva curricular Crítica i com no, alguns dels
conceptes que hem treballat no necessitaven una teoria prèvia per treballar-la,
aquesta ja la sabíem, ara teníem que saber aplicar els conceptes a la nostra
vida com a docents la que serà en algun futur la nostra vida quotidiana i així
hem treballat alguns temes com la diversitat, com ajudar al nostre alumnat a
afrontar les pors, valors, confiança, entre altres més temes que he pogut
treballar mitjançant activitats que he tingut que crear, algunes acompanyada
dels meus companys. Recorde molt gratament aquell teatre de peus, mai ho hauria
pensat que poguérem contar una historia o entendre-la sols veient els peus dels
actors, però i la quantitat de coses que hi vàrem treballar? En el meu cas, el
meu grup i jo vàrem tractar el tema de la diversitat i encara que el principi
no veia clar com fer front aquest tema, de sobte ens va vindre un vídeo que va
per les xarxes molt emotiu i que era perfecte per intentar treballar el tema
sobre ell, el nostre teatre el vàrem inspirar en aquest curt anomenat “Cuerdas”
(https://www.youtube.com/watch?v=4INwx_tmTKw),
que bé ho vaig passar però no sols per això, crec que el recordi tant, ja que
al ser un teatre de peus el vaig afrontar meravellosament, no m’agrada
exposar-me molt davant la gent i menys parlar o actuar em dona molta vergonya,
però aquella lona que separa el gimnàs de la facultat va ser la meua salvació,
aquella lona que feia que sols es pogueren veure els nostres peus. Però aquella lona també podia causar
problemes, pensem que com ja he dit sols serien visibles els nostres peus a
l’hora d’actuar i teníem que fer que la història s’entenguera, un moment de
reflexionar tots junts de ficar idees en comú de provar una cosa per ací i
altra per allà i tot va eixir meravellós, la veritat vàrem quedar contents amb
el resultat. La veritat és que he contat amb un grup extraordinari que ha fet
que treballar en grup haja resultat fàcil, el nivell d’implicació ha sigut
màxim i no sols en aquest treballa sinó en tots, han sigut molt comprensius amb
la meua vida personal on conte amb una família amb dos xiquets menuts i de
vegades els meus horaris no poden coincidir amb el d’ells/es, però mai he tingut
que donar explicacions de res i sempre ho han comprès.
També vaig
experimentar moltes coses al fer aquella activitat on teníem que fer que les
pors que molts menuts tenen que afrontar en el seu dia a dia es convertiren en
alguna cosa positiva. Va ser una activitat que el principi ens va costar
organitzar, des de el principi sabíem el tema, volíem aprofitar a part de tractar
la por d’un xiquet, també es podia veure amb aquest tema les condicions i
necessitats en les que molts xiquets de l’Àfrica en aquest cas es troben, fent
que el alumnat s’adonés que encara queda un gran camí fins la igualtat. Però la
veritat es que encara que l’activitat la vàrem realitzar, no vaig quedar en un
bon gust de boca, no va eixir com jo pensava, segurament perquè la vàrem tindre
que afrontar d’una manera improvisada , és a dir, no estava previst que la
exposarem aquell dia pel que no estàvem preparats del tot, ni mentalment ni
materialment, però encara que no va eixir com esperàvem finalment jo sóc de
pensar que inclòs de les coses que no ixen com esperaves pot aprendre
coses i extraure les coses positives.
Aquell dia em vaig adonar que puc muntar una activitat sense tindre-la
preparada al cent per cent i segurament en el futur em trobaré més de una
vegada en situacions paregudes, els dies en xiquets poden ser imprevisibles en
moltes ocasions, inclòs el dia a dia pot ser imprevisible, és bo estar preparat
per improvisar, per saber reaccionar a temps. Encara em queda camí per saber
ser totalment resolutiva, però aquell dia vaig poder eixir del pas i em vaig
sentir bé per eixa part, ara queda treballar en aspectes més tècnics i
analitzar si amb les condicions optimes haguera eixit bé del tot, que no ho
crec, sempre hi ha coses que millorar, vaig veure que hi havia coses que per a
posar-ho a la pràctica a un aula tindríem que reestructurar. Però d’això es
tracta quan treballem sobre la pràctica no? De adonar-se de les coses positives
com no tan positives.
També durant el
curs hem treballat altre tipus d’activitats més menudes, propostes de xicotetes
activitats que al principi sols les feia sense buscar un altres sentit que fer
una activitat per a jugar a classe, activitats que la majoria podrien aplicar-se
a aules de Infantil. Però un dia vaig tindre una revelació, bé més que una
revelació va ser que vaig entendre moltes d’aquelles xicotetes activitats que
realitzàvem a classe que en un principi sols pareixien treballar conceptes més
físics, com pot ser la psicomotricitat. Algunes d’eixes activitats hi havia
passat a un segons plànol dintre del meu cap, pareixia que eixes que vam fer en
grup m’havien calat més, aquelles que tenien un fons distint al de la
“psicomotricitat”, al treball físic. Però un text que vam tindre que llegir va
fer que tornés a pensar en elles, un text en que vàrem treballar diferents
conceptes que es treballen en el món de la Educació Físca, que justifiquen
aquesta en l’etapa de Educació Infantil, Gil Madrona, et. al (2008) Justificación de la
EF en EI, aquest text ha fet que entengués alguna cosa més
d’aquelles activitats, activitats de relaxació, activitats on treballàvem la
confiança tapant-nos els ulls i deixant que un companys en bellugués per el
espai, activitats amb globus, activitats cooperatives, totes elles ocultaven alguna cosa més que sols treballar el nostra condició física,
amb totes elles vàrem treballar el diferents conceptes que aquest text ens a
descobert, no oblidem que a més van ser ben descoberts per les diferents
aportacions que la resta de grups varen fer als seus blocs, ja que aquell text
va ser treballat d’una manera grupal, tant a nivell de grup xicotet com gran.
Abans vos ha
comentat que a nivell conceptual també hem treballat dos conceptes que en
moltes ocasions no hem pogut fer distinció entre ells com són la didàctica i la
pedagogia, pensem que si transmetem des de el punt pedagògic, estem incloent
les formes de fer-ho mentre que de l’altra manera sols serem persones/docents
que es dediquem soles a transmetre informació.
Espere que fins ací
quede clar el que he après a classe. Però també he dit que anava a intentar
contestar a la pregunta de què fet per aprendre?, per a que ara mateix
puga fer referència de totes eixes coses. Supose que el que el que he fet ha
sigut implicar-me, pot ser que des de que va començar aquesta situació en la
que encara es trobem haja estat menys implicada però no sols aquesta signatura
sinó amb el curs en general. Però el meu temps de dedicació als temes de la
universitat encara que parega mentida al estar tancada en família s’ha vist
reduït, he fet tot el possible però sóc conscient de que no estat al mateix
nivell que quan no estàvem a casa, en alguna ocasió inclòs m’he atraçat en
alguna entrega o he perdut alguna entrada al bloc com una de un debat sobre un
tweet, però de veritat no ha sigut per
no tindre ganes ha sigut perquè ha estat desbordada, se que no és excusa, sols
que em dona ràbia ja que podria haver aprofitat més la oportunitat d’aprendre
més.
Però en general el
que he fet a sigut implicar-me i això implica moltes coses una d’elles és haver
estat present a totes les classes (crec que sols vaig fallar a una), al igual
que realitzar totes les activitats demanades, però no crec que això siga
avaluable al cent per cent si encara que hi estigues a classe no ten portes
res, vull dir, que no val simplement assistir o fer el treball de una manera “automata”
si no intentes traure tota l’essència i crec que és el que jo he intentat fer.
També he intentat participar a tot el que he pogut i estar atenta a totes les
aportacions dels meus companys/es ja que quan més informació acumule més
varietat per poder reflexionar/aprendre.
Fins ací la primera
part de la meua avaluació ja que no es tracta de analitzar el que he fet per
mi, també hi ha que reflexionar sobre que he fet per la resta. Així que amb
aquest pensament em toca preguntar-me, què he fet per a que els meus
companys/es aprenguen? Una qüestió un poc difícil de contestar, no és que
siga difícil en sí, és que crec que mai me he tingut que ficar en la tessitura
de tindre que analitzar que és el que he fet o dit a les classes que els puga
servir d’ajuda als meus companys/es, com ja he dit en alguna ocasió d’aquest
escrit, el meu paper en la meua etapa escolar ha sigut sempre molt passiva,
molt de reproduir el que el mestre deia i no de aportar res, el de ensenyar
sempre ha sigut el paper del mestre, no el meu. Però pareix que això ha
canviat.
A veure sempre he
sigut una persona com ja he comentat que em costa parlar davant la gent, cada
dia menys, supose que la edat és un grau, pel que és possible que a les classes
presencials la meua aportació haja sigut més actitudinal que conceptual, vull
dir que a els moments de reflexió al acabar les classes pot ser haguera pogut
aportar alguna cosa més però ja he dit que parlar davant la gent no va molt en
mi. Però per exemple si que considere que sóc una persona que me he comportat
respectuosament a totes les classes, he fet tot el possible, he assistit a
totes les classes i les a gaudit fins al últim segon, sempre intentant endur-me
tot el possible tant de les activitats que realitzàvem, com del mestre així com
de les aportacions dels meus companys. Així que en este a nivell d’exemple de
actitud crec que he aportat tot el que podia i he predicat amb el exemple.
Després encara que
no han sigut moltes les interaccions dins de classe, vull pensar que les poques
que he fet hagen pogut ajudar algú, però també estan totes aquelles entrades al
bloc, que no sols les he fet per a mi o per complir un objectiu de
l’assignatura, també les he escrit per aportar alguna cosa als meus companys/es.
De fet alguns dels textos has sigut treballat en gran grup on cada xicotet grup
aportava una cosa relacionada amb el tema a tractar, imagine que al igual que a
mi m’han servit les entrades all blocs dels meus companys/es, les meues també
els han servit a d’ells/es.
Arribats a aquest
punt d’aquesta autoavaluació ja he pogut descobrir el que realment he après,
que he fet per aconseguir eixe aprenentatge i que he pogut aportar als meus
companys/es, però encara queda una qüestió per resoldre, de que m’ha servit
el que he après, el que fet per aprendre-ho i el que he fet per a que els meus
companys/es aprenguen? En primer lloc, han servit per continuar omplint el
sac de coneixement que al començar la carrera vaig obrir, tots eixos
coneixements serviran en la actualitat per poder continuar formant- me ja que
tot el que ocorre a la carrera pense que te un sentit globalitzador, al igual
que passa a les aules amb els més menuts. M’explique el que vull dir és que
quan dones, no sé, per exemple a primer psicologia del desenvolupament allò que
has après no es quedarà al acabar la assignatura tancat a una caixeta, sinó que
els coneixements adquirits a eixa assignatura podràs aplicar-los en unes altres
com per exemple a Educació Física. Doncs crec que de moment per això em val tot
el que he après a aquesta assignatura i sí pense en el futur igual, el adquirit
a questa així com a la resta d’assignatures em valdrà per poder arribar a ser
la mestra que en un futur vull ser, pot ser coemençant per fer les opsicions
temides, qui sap hem treballat quantitat de idees, diferents perspectives
d’enfocar l’ensenyança, totes correctes, sols nosaltres podrem elegir quina és
la més correcta per nosaltres depenent del que vulguem aconseguí a les nostres
aules, però el cas és que allò que he adquirit ja ho duc a les esquenes i estic
seguríssima que algun dia, vindrà a la meua ment alguna activitat, pensament,
reflexió, concepte, etcètera que els diferents moments passats al grau han
deixat en mi, inclosa aquesta assignatura.
Si pense en que
m’ha servit el que fet per a prendre o
per intentar aportar el que he pogut al meus companys, crec que la paraula
general és ACTITUD, tot depèn d’aquesta, de les ganes que tingues per continuar
educant i reeducant-te i sí heu llegit bé reeducant-te, ja que un dia en el
procés d’aquesta assignatura així com aquelles més pràctiques on el sistema
d’ensenyança optat per el mestre/a sempre a sigut molt paregut, eixe del que he
parlat al principi d’aquesta autoavaluació, eixe sistema que no te valor si
nosaltres no fiquem de la nostra part, per això sens dona la oportunitat de ser
part, eixe sistema que ens proporciona ganes de no ser mers espectadors
d’aquest món sinó que ens convida a canviar-lo, ha fet que jo mateixa haja que
reeducar-me en alguns aspectes, decidir que amb la vergonya i amb la por de
parlar en públic per no “fastidiar-la” ni jo arribe res ni crec que puga
aportar molt als meus companys/es, així con no podré fer-ho al cent per cent a
les aules. Segurament després d’haver escrit aquesta autoavaluació he sigut conscient
de totes les coses que igual podria haver aportat i no ho he fet, cosa que per
suposat quedarà reflectida a la meua nota final, però es tractava de ser sincer
amb nosaltres mateix i segurament aquest ha sigut un del meus grans errors cara
a l’assignatura, però de tot s’aprèn i ja ha arribat el moment de deixar enrere
certes costums que segurament no m’aporten res, ni a mi ni als meus
companys/es.
Cerc que ha arribat
ja el moment d’anar concloent aquesta avaluació i la veritat em dona un poc de
pesar ja que significa un final, un final sense final ja que tinc una sensació
com de treball inacabat, aquesta assignatura al igual que altres en aquest
quadrimestre s’ha vist emboirada per esta, i perdoneu l’expressió, “merda” de
situació que en moltes ocasions ha fet que d’assignatures de les que estava
gaudint, en alguns moments s’hagen fet poc pesades i tranquil Jorge no ha sigut
un problema teu, ha sigut un problema genèric, ha sigut que de vegades tenia
tant acumulat que no tenia ganes de res. Cosa que ha fet que en moltes ocasions
haja treballat a desgana i per el fet de que tenia que fer-ho i la veritat no
m’agrada treballar així, no m’agrada no gaudir d’allò que m’interessa per no
poder-li dedicar-li el seu temps, però la situació s’ha presentat així i
necessitaria quan acabés esta, fer un altra autoavaluació per veure que m’ha
aportat aquesta situació.
Respecte
l’autoavaluació, dir que m’ha resultat costos, però no negativament sinó perquè
mai m’havia enfrontat a una cosa pareguda, alguna vegada he autoavaluat alguna
activitat o part d’alguna assignatura però no amb la responsabilitat que
aquesta comporta com és ficar-te una nota que no podrà ser canviada per el
mestre. Per suposat podria ficar-me un 10 però, de què em serviria? Sols seria
auto enganyar-me i pense que te igual el que em pose tampoc te un valor tan
important com el que reialment he extret a nivell personal al fer aquesta
autoavaluació, la nota si he de ser sincera serà una nota que crec que hem mereix
per el meu esforç i que a la fi és al que estic acostumada. Però sincerament després d’haver escrit
l’autoavaluació ja soc conscient del que aquesta assignatura m’ha aportat i ara
podria ficar-me un 10 per pujar la mitja i que el any que bé tinguera més
oportunitats d’estudiar de mati ja que és el que em convé per la meua situació familiar
i no estar 3 mesos lluitant per un canvi que mai arriba, però no va en mi, no
seria honest aprofitar aquesta ocasió per aconseguir eixe fi, conta més el que després
puga sentir i la pau interior que puga o no aconseguir. Siguem sincers encara
queda molt per fer per a que aquestes notes numèriques deixen de tindre tant de
protagonisme.
Ara si arriba el final, i sols queda agrair tot el esforç per part de tots/es per a que puga tindre aquest bon sabor de boca finalment, gràcies per ensenyar-me eixa manera de treballar teua, pot ser que jo en uns anys puga ser partícip d’aquest canvi en l’educació que ja alguns aneu aconseguint i disculpa si no he pogut arribar a un 10 he intentat fer-ho el millor que he pogut, però després de les paraules que he escrit no seria just, el únic que queda ara és dir-te que continuaré treballant en les meues mancances descobertes, i que encara que ha sigut un poc difícil açò de autoavaluar-se i que segurament no siga la millor autoavaluació és el calia fer, amb ella has acabat de donar-nos eixa confiança de ser totalment part del nostre aprenentatge. GRÀCIES PER GUIAR-ME/AJUDAR-ME A CONTINUAR CREIXENT.
LA MEUA NOTA
NÚMERICA ÉS: 8.5
PATRICIA BOU MATEU.
Comentarios
Publicar un comentario